Aktuelle Veranstaltungen

Curatorial Things

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International Conference
Do, 30. Oktober – Sa, 01. November 2014
Haus der Kulturen der Welt, Berlin

Mit der Globalisierung, der Digitalisierung aller Lebensbereiche sowie der Aufwertung immaterieller Arbeit gegenüber der Warenproduktion haben sich seit Beginn des 21. Jahrhunderts Status und Bedeutung der Dinge gewandelt. Der präsentierende Umgang mit den Dingen nimmt an dieser Entwicklung entscheidenden Anteil und ist zugleich wesentlich durch sie geprägt. Im Zuge dessen beginnen sich nicht allein tradierte Vorstellungen davon, wie Dinge Bedeutung als Exponate erlangen, aufzulösen und neu zu formulieren, sondern es stellen sich grundsätzliche Fragen zu dem Verhältnis der verschiedenen an einer Präsentationssituation beteiligten Elemente, die die traditionell als Ausstellungsstücke bezeichneten Gegenstände ebenso einbeziehen wie Displaygegenstände, Raumeinheiten, Diskurse und die verschiedenen involvierten Personen. Was wann, wie und mit welchen Potenzialen zu einem „Ding“ in Ausstellungen werden kann, steht im Zentrum dieser Debatte.

Drei für den aktuellen kuratorischen Diskurs wesentliche Aspekte überlagern und verschränken sich in diesem Kontext:
Zum Ersten die „Behältnis-Funktion“, mit der die Dinge in der westlichen Kultur zu Bedeutungsspeichern wurden und damit zum konstituierenden Zentrum der Museumskonzeption. So wenig wie diese Vorstellung für nicht-westliche ausstellende Praktiken und Institutionen als allgemeingültig erklärt werden kann, so wenig behält sie auch in kuratorischen Praktiken anderer Disziplinen – wie sie etwa das Theater, der Tanz oder der Film für sich in Anspruch nehmen – ihre Gültigkeit. Zum Zweiten treten zu dem materiellen, statischen Ding, das in Ausstellungen als Kunstwerk, Kulturobjekt und Ausstellungsstück in Erscheinung tritt, Elemente einer kuratorischen Situation hinzu, die in ihrer Materialität, Erscheinungsform und Bedeutung ephemer, beweglich und unabgeschlossen sind. Zum Dritten schließlich erhalten diese Dinge den Status von Agenten, indem sie in diesen Situationen als Mitwirkende auftreten.

Die Tagung CURATORIAL THINGS geht den Implikationen, Konsequenzen und Potenzialen nach, die sich aus der Verschränkung dieser Aspekte und ihrer Entwicklungen ergeben. Mit dem Verständnis, dass kuratorische Praxis ganz wesentlich das Herstellen von Konstellationen bedeutet, gilt es, aus unterschiedlichen disziplinären, kulturellen und institutionellen Perspektiven heraus der Wirkungsmacht nachzugehen, die den Dingen in solchen Konstellationen als aktiv Beteiligte zugesprochen wird.

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International Conference
Oct 30, Thu – Nov 01, Sat, 2014
Haus der Kulturen der Welt, Berlin

The status and significance of objects has changed since the beginning of the 21st century, affected by the course of globalization, the digitization of all areas of life, and the appreciation in value of immaterial work vis-à-vis the production of goods. The way in which things are presented plays a decisive part in, and at the same time is strongly influenced by, this development. Traditional ideas about how things acquire importance as exhibition objects are beginning to break down and be reformulated. Fundamental questions are arising as to the relationship between the various elements of a presentation situation, including not only objects traditionally designated as exhibition pieces, but also display objects, exhibition spaces, discourses, and the various people involved. The question of what can become a “thing” in exhibitions, and when, how, and with what potentialities, stands at the center of this debate.

Three important aspects of the current curatorial discourse overlap and mutually engage one another in this context: Firstly, the “vessel function,” by which objects in Western culture came to be repositories of meaning and thus a core constituent of the conception of museums. This notion cannot be declared generally valid for non-Western exhibiting practices and institutions. Nor does it hold validity for the curatorial practices of other disciplines, such as theater, dance, or film. Secondly, the material, static thing that is exhibited as a work of art and a cultural object is accompanied by elements of a curatorial situation that in their materiality, manifestation, and meaning are ephemeral, movable, and incomplete. Thirdly, by taking on an active role in such situations, these things ultimately attain the status of agents.

The conference CURATORIAL THINGS pursues the implications, consequences, and potentialities that arise out of the interleaving of these aspects and their developments. It proceeds from the understanding that, essentially, curatorial practice means the production of constellations. From differing disciplinary, cultural, and institutional perspectives, it examines the power of influence that is attributed to objects as active participants in such constellations.

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Program


Thu, Oct 30

14 - 15h Welcome and introduction: Bernd Scherer, Beatrice von Bismarck, Benjamin Meyer-Krahmer

SECTION 1: DISPLAYING AGENTS

15 - 16h Victoria Walsh: Tracing the Agency of Curatorial Things

16 - 17h Mario Schulze: A Short History of the Thing on Display

17 - 17:30h coffee break

17:30 - 18:30h Sabeth Buchmann: Economics of Information on Display

18:30 - 19:30h Maria Lind: Exhibitionary Agents – Tensta Museum: Reports From New Sweden


Fri, Oct 31

SECTION 2: PERFORMING THINGS

10 - 11h Anselm Franke: How to Step out of the Frame? Ontological Difference and Limits of Decolonization in Exhibitions

11 -12h Leire Vergara: Touching the Curatorial: On Collective Processes of Making Sense

12 - 12:30h Kaffeepause

12:30 - 13:30h André Lepecki: Thing / Dance / Vagueness: Choreographic Challenges to Curating

13:30 - 15h lunch break

SECTION 3: DOING THINGS

15 - 16h Katharina Weinstock: Re-Arranging the World – Surrealist Object Practices

16 - 17h Kerstin Schankweiler: Contexts of Mobilized Things. Exhibitions and the "Difference within"

17 - 17:30h coffee break

17:30 - 18:30h Clémentine Deliss: Collecting and Curating Life’s Unknowns: Past Ethnography and Current Art Practice

 

Sat, Nov 01

SECTION 4: CHANGING STATUS

10 - 11h Susanne Neubauer: Li Yuan Chia's Cupboard of Slides

11 - 12h Florian Malzacher: The Straw to Grasp. Things as Remains of Performances and Lives

12 - 12:30h coffee break

12:30 - 13:30h Peter Schneemann: Curating Spaces – Evoking Sites, Narratives and Processes

13:30 - 14:30h Jana Scholze: Immaterialization and the Museum Collection


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